Digitale transformatie in een bedrijfseconomisch model | Interimpoint

Digitale transformatie

Verbind, verbeeld & versterk

Ontdek de kracht van de digitale transformatie: Verbeeld uw organisatie in de moderne digitale data maatschappij, Verbind mensen van binnen en buiten de organisatie en verbind heden aan de digitale toekomst, en Versterk uw organisatie binnen uw ecosysteem met een datagedreven strategie en versterk deze aan de andere kant met de bescherming van belangrijke data.

Met mijn ervaring en expertise help ik uw organisatie met een digitale (data) strategie, het aanjagen van de verandering | beweging en het integreren van innovatieve technologieën binnen de bestaande IT-omgeving. Hierdoor kan de organisatie de gestelde strategische doelen verwezenlijken. Samen bouwen we aan een digitale toekomst waarin uw organisatie een antwoord heeft op hedendaagse vraagstukken.

Digitale Transformatie 2025

Verbeeld, verbind en versterk

'Een verandering van tijdperken', waarin informatie de nieuwe grondstof is en, samen met hyper-connectiviteit en moderne technologie, zorgt voor een sociale gedragsverandering en daardóór voor een enorme bedrijfseconomische druk binnen ondernemingen en de overheid.

Door de nieuwe manier van werken op het internet heeft de consument een ongekende keuzevrijheid gekregen en staat hij daardoor in het centrum van de 'koop'-macht; de Magna Carta van het individu.

Digitale transformatie is geen technlogische trend, maar een bedrijfs-economisch effect van hyper-connectiviteit, het gebruik van moderne internet technologie en de menselijke aard om informatie met elkaar te willen delen.

Digitale transformatie | TPIEZ®

Verander is een kunst

In de 25 jaren dat ik werk met organisaties aan digitale transformaties is gebeleken dat de 'verandering' het meest complexe onderdeel is van een digitale transformatie. Ledierschap is daarin essentieel. Dat is wat anders dan 'leiding geven aan'. Leiderschap gaat over leidien en volgen, over mensen met een eigen verhaal, een ambitie in het leven. Leiderschap gaat over richting, empathie en energie. Vanuit die ervaring heb ik een model ontwikkeld: TPIEZ®. Dat model gaat over leiderschap en de manier waarop een verandering effectief tot stand kan komen.

In de kern geeft het model weer dat doorgaans bestuurders, directies en managers het model van boven naar onder doorlopen. Eerst komen de taken en processen aan bod. 'Schrijf een nieuw beleid', 'doe een beetje meer informatiebeveiliging of 'laten we een aplicatie toeveogen'.

Leiders beginnen vanaf de onderkant van het model en werken dan naar boven toe. Leiders zijn vooral op zoek naar de zingeving en komen via de energie van medewerkers uit op de interactie, processen ent taken. Leiders organisaeren de verandering door de energie te ontsluiten en te richten.

Om veranderenergie effectief te stimuleren, is het belangrijk om vanuit een digitale (data) strategie een gevoel van urgentie te creëren, open en transparant te communiceren, en medewerkers voldoende tijd en ruimte te geven om zich aan de veranderingen aan te passen.

Taken

De T

Aanvulling

Processen

De P

Aanvulling

Interactie

Bij de interactie gaat het om 'verbinden'. Het verbinden van het heden met de digitale (data) toekomst, maar ook het verbinden van medewerkers in de organisatie onderling, door silo's af te breken en te ontschotten. En door de koppeling van binnen de organisatie naar buiten de organisatie mogelijk te maken.

Organsiaties die verwachten nog op een Tayloriaanse manier het meest effect te bereiken, komen bedrogen uit. Juist het internet, de digitale connectiviteit met het netwerk, het ecosysteem en de buitenwereld, brengt de digitale transformatie een stap dichterbij. De organisatie is een onderdeel van een groter geheel. Ik gebruik daar de termen: 'extended company' of 'virtual company', voor.

In de praktijk zie ik veel schotten binnen organisaties. Collega's die zich tijdens vergadering voor het eerst aan elkaar moeten voorstellen. Laat staan dat ze externe organisaties kennen en gebruik kunnen maken van hun expertise en inzichten.

Het versterken van de interactie tussen mensen is een krachtig instrument. Daar is ook niet veel voor nodig anders dan mensen bij elkaar brengen; kapitaal extensief en zeer effectief in een verandering.

Energie

Door de energie vanuit de zingeving te ontsluiten en te richten ontstaat de beweging van de 'organisatie' naar 'ik'. De hele organisatie veranderen is nogal groot, vaag en staat op afstand, maar wat kan 'ik' doen om de verandering van de organisatie mogelijk te maken is heel concreet en tastbaar; ver-anderen staat namelijk niet ver weg en is voor anderen, maar is het meest effectief als het heel dichtbij bij jouw komt en je intrensiek motiveert.

De veranderenergie binnen een organisatie kan worden omschreven als de positieve energie die medewerkers ervaren tijdens veranderingsprocessen. Het omvat enthousiasme, motivatie, betrokkenheid en creativiteit. Deze energie is cruciaal voor het succes van de gewenste veranderingen

  • Enthousiasme en Motivatie: Medewerkers voelen zich gemotiveerd en enthousiast over de veranderingen, wat hen helpt om nieuwe uitdagingen aan te gaan
  • Betrokkenheid: Het betrekken van medewerkers bij het veranderingsproces zorgt ervoor dat ze zich eigenaar voelen van de verandering en actief bijdragen aan het succes ervan
  • Creativiteit: Veranderenergie stimuleert creatief denken en innovatieve oplossingen, wat essentieel is voor het overwinnen van obstakels tijdens het veranderingsproces

Zingeving

In een grootschalige verandering is de zingeving een essentieel aspect. Organisaties maken elke dag veel veranderingen door. Daardoor worden mensen binnen de organisatie verandermoe, is de veranderbereidheid lager dan gewenst en verlopen veranderingen doorgaans heel langzaam. Dit zijn organisatoische eigenschappen die een organisatie liever niet heeft als deze heeft gekozen voor een digitale transformatie.

Brede en intensieve communicatie van boven naar onder in de organisatie is daarom essentieel om uit te leggen waarom de verandering noodzakelijk of gewenst is. Communicatie gaat dan over halen en brengen, aansluiten bij de reden waarom mensen bij jouw organisatie willen werken. Communicatie is niet een moment, maar een proces waarin steeds beter en scherper de strategische doelstelling aansluit bij de medewerks vice versa.

Communicatie is ook niet alleen een nieuwsbrief of blog van de directie, maar bestaat uit een breed scala van middelen om mensen bij elkaar te brengen; te verbinden. Conferenties, webinars, niewsbrieven, cafes en bijeenkomsten creeren een dragend en blijvend verandervermogen.

Kortom, vanuit de digitale (data) strategie, de passie voor het werk en gerichte communicatie over de 'zin' van de verandering, creërt de organisatie een stevig fundament. Aangezien een digitale transformatie meerjarig is, is het wel essentieel de verandering blijvend aandacht te geven op dit aspect.

Trendrede 2024

De Trendrede 2024. De enorme opgaven schreeuwen om snelheid van handelen. Maar urgente problemen vragen om duurzame oplossingen.

Trendrede 2022

De Trendrede 2022. Zorgen voor de toekomst

Trendrede 2020

De Trendrede 2020. Wanneer we onze eigen betekenis doorgronden, kunnen we verbinding maken in gelijkwaardigheid en komen tot nieuwe openheid.

Trendrede 2016

De Trendrede 2016 Wat speelt er, welke lijnen zien we en wat doe je ermee in de praktijk? Wat is de betekenis voor verschillende segmenten binnen de samenleving?

Trendrede 2015

De Trendrede 2015 is een cadeau voor burgers, bedrijven en bestuurders in Nederland en wordt belangeloos samengesteld door een groep vooraanstaande trendwatchers.

Trendrede 2014

De Trendrede 2014 is een initiatief van Nederlandse toekomstdenkers. Jaarlijks kaderen en clusteren ze de actualiteit in drie grote overkoepelende thema’s en tonen Nederland daarmee een uitgelicht pad richting de toekomst. De TrendRede schildert de nieuwe tijd die voor ons ligt met krachtige streken en kleurt hem in met opvallende details. Zij schetst daarmee de golven waarop Nederland richting de toekomst surft.

Traditionele technologie (1965-2005)

De eerste golf is voltooid verleden tijd en heeft ons gebracht waar we nu zijn in Nederland: vergaand gedigitaliseerd en een van de grootste knooppunten van de digitale snelweg ter wereld. Een prestatie waar iedereen die een bijdrage heeft geleverd trots op mag zijn.

In deze periode heeft de overheid en commerciele bedrijven ook een situatie gecreëerd waar continuïteit van dienstverlening heel belangrijk is geworden. Tegelijkertijd staat elke onderneming voor een enorme uitdaging om de bestaande technologie om te vormen naar de principes de digitale economie: on-line, innovatief, flexibel en veilig.

Social media, mobiel en on-line (2005-2015)

De tweede golf is de ontwikkeling van social media vanaf 2005, het delen van informatie en het besef dat informatie, monetair en maatschappelijk, een waardevol productiemiddel is. Tijdens deze periode staan begrippen als cloud, social media en mobiel centraal op elke ICT agenda en wordt de ontwikkelingsagenda met informatiebeveiliging uitgebreid.

Door de hyper connectiviteit tussen burgers, bedrijven en de overheid enerzijds en de beschikbaarheid van persoonlijke data anderzijds wordt informatie als waardevolle asset gezien. Hierdoor worden onderwerpen als informatiebeveiliging en privacy betekenisvolle onderwerpen voor het strategisch kader. In deze fase ontwikkelt het bewustzijn op informatiebeveiliging langzaam maar zeker. Aan de andere kant wordt de technologie die door criminelen wordt gebruikt ook steeds geavanceerder. De overheid ontwikkelt een netwerk van informatiebeveiligings-specialisten en investeert enorm in het onderwerp; ook op Europees niveau.

Disruptieve technologie (2015-2025)

De derde golf van technologie begon een aantal jaren geleden voorzichtig en is zolangzamerhand met de introductie van slimme en disruptieve technologie, zoals 3D printen, robotica, machine-to-machine (M2M) communicatie, sensor - en nano-technologie, geavanceerde materialen en de convergentie van diverse technologieën (bio-sensor), volwassen aan het worden.

In deze periode groeit de maatschappij uit van een kleine elite die alle informatie tot zijn beschikking heeft naar een maatschappij waarin iedereen informatie tot zijn beschikking heeft. De netwerk - en informatie economie komt tot volle wasdom. Dit heeft een geweldige impact op de manier waarop burgers onderwijs krijgen, gezond en fit blijven, met elkaar communiceren, zich veilig voelen en ook zaken met elkaar doen. Maar niet alleen super technologieën zullen veranderingen initiëren. Ook bestaande technologieën uit de voorgaande perioden blijven continue invloed uitoefenen; zeker op het aspect van informatiebeveiliging.

Humanisering van technologie (2025-2035)

De vierde golf is uiteindelijk de golf waarin mensen daadwerkelijk een betere relatie met technologie willen opbouwen. Technologie is er om de mensen te helpen en niet andersom. Dat dwingt een hogere mate van vertrouwen in onze digitale maatschappij, digitale economie of digitale (internationale) overheid af. Dit wordt extra versterkt doordat in de komende decennia de digitale multi-identiteit een belangrijke rol gaat spelen in de manier waarop we met elkaar omgaan en zaken doen; ook met de overheid.

Het is de periode waarin de digitale multi-identiteit in het hart van de economie wordt geplaatst, en daarom wordt het de ‘economie van identiteiten’ genoemd. De meeste mensen, en op de duur alle levende wezens en apparaten zullen met het internet verbonden zijn met één of meer digitale identiteiten. Op basis van een bepaalde identiteit worden keuzes ten aanzien van transacties met commerciele onder-nemingen en de overheid. Het vaststellen van de authenticiteit van identiteiten wordt een van de grootste uitdagingen. Consumenten en burgers worden in deze periode in toenemende mate eigenaar van hun persoonlijke data. Ze verschaffen toegang aan derden wanneer daar voor hen een toegevoegde waarde in zit.

De mens en technologie geïntegreerd

​Zodra computing power oneindig krachtig wordt en steeds kleiner is de vraag of de industrie iets kan maken niet meer relevant, maar wat de industrie gaat maken des te meer.

In elk geval kan dan elk opject een 'computer' worden. Technologie wordt ontwikkeld ten dienste van mensen, individuen, groepen en communities. Een goed voorbeeld is de mogelijkheid tot het hyper-personificeren van technologie op de werkplek. Dat verandert het concept van werken, leven, organsiaties, hierarchieen en structuren volledig.

Machine-Machine communicatie en analytics

Het type technologie dat apparaten met elkaar kan laten communiceren en data verzamelingen kan versturen naar grote data stuwmeren (big data eco-systemen) zal de komende jaren sterk in opkomst raken en zal meerdere industrieen transformeren.

De mogelijkheden om de data te 'minen' zijn extreem hoog. Door de komst van ultra snelle analyse omgevingen is de 'glocal heart beat' altijd te horen. Een goed voorbeeld is de gezondheidszorg waarin we nu al met onze mobiele telefoon en andere devices bepaalde lichaamsfuncties kunnen volgen, vastleggen en laten analyseren. In 2020 zijn die mogelijkheden uitgegroeid naar een persoonlijke on-line real-time diagnose.

Verregaande mobiliteit

Mobiliteit is geen nieuwe technologie. De software die daarop draait wel. De context en locatie en communicatie tussen mobiele apparaten onderling (NFC) zijn twee zeer belangrijke ontwikkelingen voor de mobiele gebruiker om de juiste content te ontvangen. Leveranciers van informatie kunnen content 'sturen'.

Bepaalde content over het weer is van belang op een vrije dag (agenda) en de locatie: 'strand'. In andere contexten is weer andere content van belang. Zeker als deze informatie van te voren komt en niet als je al op het strand staat. Hierin is de technologie van de voorspellende analyse essentieel. Dit zal een grote verandering teweeg brengen in bijvoorbeeld winkels. Klanten (context) worden gestuurd naar winkels (locatie) waar zij de goedkoopste producten (boodschappenlijst i.c.m. predictive analysis) kunnen kopen.

Congnitieve computing

Door de toegenomen snelheid van computers en de genoemde miniaturisering kan de snelheid en het lerend vermogen van het menselijke brein steeds beter worden benaderd.

Door gebruik te maken van geavanceerde algoritmen in combinatie met de snelheid en omvang van de computing power, cognitieve computers leren door ervaring, vinden correlaties, creeren hypotheses en leren van de uitkomsten van de hypoteses. Allerlei verschillende industrieen kunnen profiteren van deze vorm van compute. Een voorbeeld is analyse op de enorme hoeveelheid data die door sensoren in zee worden ontvangen, doorgezonden, geregistreerd en geanalyseerd. Dit kan potentieel als een een real-time tsunami monitor worden gebruikt. Ook in de gezondheidszorg zijn er diverse innovaties te bedenken.

Geen corporate datacenters meer

Data centers zijn in de huidige tijd een 'fact of life'. Geen enkele grotere onderneming kan zonder, maar de dagen van een corporate data-center zijn echt geteld.

Hoewel de data-centers steeds krachtiger worden en steeds virtueler gaan werken is de tijd aangebroken dat de data-centers voor grote ondernemingen niet meer zelf beheerd worden, maar 'afgenomen als een service'. In de komende twee decennia zijn de meeste 'eigen' corporate data-centers verdwenen en draaien functionaliteiten in de cloud: snel, schaalbaar en veilig. De cloud als versie 2 van het corporate IT organisatie en business partner van het management. Hierdoor zal ook het IT-budget (als dat nog zo genoemd mag worden) verschuiven van harde technologie of IT naar de business kant van de onderneming.

Strategische cloud diensten

Cloud computing wordt nu nog dikwijls gebruikt als een van de delivery modellen. Zodra de corporate data-centers verdwijnen is de cloud en haar cloud diensten van strategisch belang geworden. Het is immers de 'extended' machinekamer van de onderneming geworden.

Daar draaien mission critical systemen en dat moet snel, foutloos en veilig voor het ecosysteem waarbinnen de onderneming zich bevindt. IT is en blijft voor de meeste industrieen een 'enabler' voor de kernactiviteit van de onderneming. Het belang van IT en informatievoorzieningen voor de verander - en innovatie kracht voor de business is echter dermate groot dat de IT organsiatie van de toekomst wel de versneller kan worden voor de onderneming. Cloud en cloud diensten veranderen op dit moment consumenten het meest, maar ook ondernemingen gaan grote transformaties door, juist omdat het internet er is. Niet alleen automatiseren van bestaande taken op een moderne manier, maar juist innoveren, waar dat voorheen niet kon. Een gevolg hiervan is dat de opkomst van virtuele taakgerichte organisaties voor een scherp en kortstondig doel geen uitzondering meer blijft; business-out-of-the-box.

Toekomstige app stores

Apps worden op dit moment in grote getalen gemaakt, aangeboden en gebruikt. In de persoonlijke levenssfeer meer dan bij bedrijven, maar dat gaat veranderen.

Bedrijven kunnen de komende jaren apps gebruiken, maar tegelijktijd de performance en de security ervan instellen op een manier dat het voldoet aan de eisen van de business. Dat komt omdat het volledige applicatie delivery model in de cloud staat. Dat wil zeggen dat niet alleen de functionals bepaalt kunnen worden, maar ook de non-functinals. De onderliggende infrastructuur kan daardoor worden afgestemd op de verschillende business eisen. Met dat in het achterhoofd hoeft de onderneming hier geen energie meer in te steken en kan de onderneming werken aan de kern activiteit voor gebruikers en klanten.

Gecentreerd rondom consumenten

Voor CIO's en IT directeuren moet dit bekend klinken: veel druk op de continuiteit, altijd maar kosten besparen en geen moment om na te denken over fundamentele hervormingen.

Sommige CIO's ontsnappen hieraan en werken daadwerkelijk voor de business. Het mantra wordt: "als je vandaag niet innoveert, hoeft het morgen niet meer". Maar kennen we de klantenkring nog wel echt of hebben we nog alleen maar een redelijk beeld van Gen X klanten. Maar de Gen Y klanten zijn eigenlijk de klanten, of tenminste de klanten van de toekomst. Hoeveel weten we daarvan? En hoe beinvloeden we die? Het is hierin van belang verregaande personificatie door te voeren op het aanbod naar de Gen Y klanten en daarin communities aan te spreken. Voor technologie is het van belang om zeer intuitief te worden en de technologie te humaniseren. Een voorbeeld is dat veel Gen Y klanten in de toekomst een cash geld en credit cards vermijden. Alle informatie is immers bekend bij online banken en betalen doe je met een 'swipe'.

Geïntegreerde ecosystemen

Ondernemingen en publieke diensten zijn traditioneel ingericht als piramides; een hierarchie. Binnen de hierarchie was alles ingericht op zoveel mogelijk efficientie en worden processen en IT voornamelijk gebruikt om interne aspecten zo goed mogelijk te laten verlopen.

Innovatie wordt niet georganiseerd of ergens in een 'hoekje' van het bedrijf. Rond de tijd van de introductie van Facebook doet de netwerkeconomie of deeleceonomie zijn intrede en is de realiteit van hierarchieen eigenlijk over. Een onderneming wordt onderdeel van een groter geheel; een ecosysteem. Een bedrijfsmatig ecosysteem bestaat uit een kleiner of groter netwerk van bedrijven, toeleveranciers, afnemers en eventueel publieke diensten die invloed op elkaar hebben; met elkaar communiceren, gegevens uitwisselen en innoveren. Langs die weg wordt ook informatie uitgewisseld en geinnoveerd. Die ecosystemen zijn niet net als de 'piramides' in beton gegoten, maar bewegen met de omgeving en tijd mee.

Alles wordt virtueel

Als de tijd voorschreidt naar 2020 zal meer en meer van de technologie virtueel worden. Dat wil zeggen dat bepaalde lagen van de technische infrastructuur gezien kunnen worden als een abstracte laag; een 'onzichtbare' service.

Naast de servers, de storage en compute worden de mobiele devices, die nu heel specifiek Android of Apple zijn, uiteindelijk ook gevirtualiseerd. In die zin is virtualisatie een vorm van standaardisatie. Immers een virtuele server omgeving o.b.v. bijvoorbeeld VMWARE gecombineerd met X86 architecture is een standaard omgeving waar elke moderne applicatie op kan werken. De verregaande virtualistie zal de IT indrustrie sterker maken, waardoor de focus niet meer op de IT maar op de waarde van de IT, i.e. de business, komt te liggen. In het algemeen zal dit ook de kracht zijn die het aantal rekencentra en de omvang daarvan verkleind en misschien in de verdere toekomst wel laat verdwijnen. Het is eveneens de kracht waardoor de business veel meer dan ooit te voren haar business, haar innovatieve vermogen, haar beleid, haar beveiliging en haar data op orde moet hebben. Zonder dat heeft zij heel weinig voordeel aan de technologische ontwikkelingen.

De computer verdwijnt

De computer zoals we die nu kennen verdwijnt, immers alles wordt intelligent en wordt dus in zekere zin een computer.

Een computer zoals we die nu kennen is een aparte kast met rekencapaciteit, memory en software onder licenties. Dat apparaat kent zijn laatste genereaties. Nu al is duidelijk dat de tablet en de smartphone de PC en laptop van weleer vervangen. Door meer en meer intelligentie in het netwerk te stoppen komen apparaten op de markt die weliswaar intelligent zijn, maar niet meer het predicaat computer zullen dragen.